Nieuwsbericht

Illu BMWT-site-c9ab1374-7c99-475e-8ea6-ae38dda8ceef.JPG
24 oktober 2017

Succesvolle ‘on tour’-meeting Material Handling Forum

René de Koster presenteert het onderzoek van Christian KapsOp 18 oktober organiseerde het Material Handling Forum een ‘on tour’-meeting bij Prijs Veiligste Magazijn 2016-winnaar DHL/Ricoh. Het thema was ‘Japanse managementtechnieken in een westerse bedrijfscultuur’. Na een lezingenprogramma konden bezoekers in het magazijn van DHL/Ricoh zien hoe de Japanse managementtechnieken in de praktijk werden toegepast.

René de Koster (Erasmus Universiteit) presenteerde het onderzoek ‘The effects of investments in warehouse technology on performance’ van Christian Kaps. Hogere investeringen in automatisering blijken niet altijd tot hogere efficiency te leiden. Het is van belang om het juiste niveau van investeringen te vinden.

Positief effect op kwaliteit
Uit het onderzoek bleek tevens een gering performance-effect van lean management zoals 5S, gemba walks en kaizen. Een mogelijke oorzaak hiervan is, dat lean een positief effect heeft op kwaliteit, maar een negatief effect op productiviteit. Lean management vereist namelijk training van medewerkers. Dit kan op korte termijn leiden tot productiviteitsverlies. Het personeelsverloop is bij veel magazijnen namelijk groot. Op langere termijn kan het bijdragen tot efficiencyverhoging. Dit vereist echter nader onderzoek.

Pieter-Jelle van Dijk, Director Operations Ricoh Europe gaf een presentatie over de praktijk van Japanse managementtechnieken in een westerse bedrijfscultuur. De founding principles van Ricoh zijn ‘love your neighbor’, ‘love your country’ en ‘love your work’, opgesteld door Kiyoshi Ichimuraj, oprichter van het Japanse Ricoh. Japanners hebben andere gewoontes dan Nederlanders, wat enige voorbereiding en gewenning vergt. Een voorbeeld hiervan is het buigen voor elkaar. Hoe hoger je gesprekspartner op de maatschappelijke ladder staat, hoe dieper je buigt. 
DHL Business Unit Director Jan-Willem de Jong ging in op prijswinnende innovaties in magazijnen van DHL. DHL test in Bergen op Zoom onder meer de ‘unmanned aerial vehicles’ ofwel drones. Deze registreren de voorraden. Ook maken zij gebruik van augmented & virtual reality (vision picking – smart glasses) voor het orderpicken. Focus voor DHL is om deze initiatieven meer te ontwikkelen en daarna toe te passen in de dagelijkse operatie.

Deel op:

« Keer terug naar overzicht nieuwsberichten