Kentekenplicht voor (land)bouwvoertuigen, inclusief heftrucks, is een feit

Kenteken landbouwvoertuigen etc. Het afgelopen half jaar heeft BMWT al veel gecommuniceerd over de kentekenplicht voor landbouwvoertuigen. Een behoorlijk aantal leden heeft in deze maand contact gezocht met BMWT voor meer informatie. Dat is positief. Opvallend was hierbij het behoorlijke aantal leden  dat nog weinig wist over de kentekenplicht. Speciaal voor hen, een samenvatting in 1 minuut. 

Op de website van BMWT >> Actuele thema’s >> Kentekenplicht : zijn samenvattingen, adviezen en uitleg documenten beschikbaar voor belangstellenden. Voor volledige informatie dient u ingelogd te zijn.

Per 1-1-2021 zijn landbouwvoertuigen, die zich op de openbare weg begeven, in Nederland verplicht  zich te registeren in het kentekenregister. Voertuigen die nooit op de openbare weg komen, behoeven geen registratie.
•    Nieuw materieel dient individueel gekeurd te worden door een RDW keurmeester en uitgeleverd te worden incl. kenteken door de fabrikant/dealer.
•    Voor bestaand materieel (productie t/m december 2020), kan de eigenaar zich registeren via de RDW. In geheel 2021 kan dit relatief gemakkelijk en goedkoop. Vanaf 2022 dienen de voertuigen ook individueel gekeurd te worden als deze nog niet waren voorzien van een kenteken.
•    De verwachting is dat nieuw materieel van juli 2021 ook geregisterd kan worden via een Nationale Type Goedkeuring. Hiervoor moeten, zowel bij de RDW als bij de fabrikanten die hiervan gebruik gaan maken, veel zaken geregeld worden. BMWT gaat hiervoor nog een aparte voorlichting voor opzetten. Hiervoor ontvangt u separaat een uitnodiging. 

De eisen waar voertuigen aan moeten voldoen, verschillen op detailpunten t.o.v. de wetgeving die al gold t/m 2020. De exacte eisen staan beschreven in de wet, te weten het voertuigreglement hoofdstuk 5.7 (bestaand materieel) en hoofdstuk 5.7a (nieuw materieel).

Er gelden een aantal uitzonderingen:
•    Heftrucks: smaller dan 1,3m en niet daadwerkelijk een aanhanger voortbewegen
•    Hoogwerkers: zonder vaste zitplaats
•    Alle machines met een constructiesnelheid lager dan 6 km/u
Voor de gehele lijst van uitzonderingen, zie de website van BMWT, onder actuele thema’s:  “Kentekenplicht”


Succesvolle belangenbehartiging in dossier
BMWT is niet tevreden hoe de overheid dit dossier heeft aangepakt. Veel informatie is te laat en onduidelijk beschikbaar voor degenen die er daadwerkelijk mee moeten gaan werken. In samenwerking met Fedecom, LTO & Cumela hebben we de minister kunnen overtuigen dat er meer tijd voor invoering moest komen. De extra tijd is gegeven via het “ingroei scenario”. Met dit ingroei scenario kunnen nieuwe machines ook via de administratieve link van RDW worden geregistreerd. Deze optie is tot 1 juli 2021 beschikbaar. 

In de originele plannen diende elke machine individueel door een RDW keurmeester gekeurd te worden. Mede door het overleg is het ook gelukt om de Nationale Type goedkeuring te gebruiken (mogelijk gemaakt voor mobiele machines). Hiermee kan een individuele keuring worden voorkomen. Grotere serie voertuigen zullen daarmee relatief goedkoper (en vooral makkelijker / sneller) worden om geregistreerd te krijgen. 

Voor meer informatie over Kentekenplicht, hulp en adviezen neem contact op met Sebastiaan Plazier.