Eindsprint registratie (land)bouwvoertuigen ingezet, MMBS loopt nog wel achter

kentekenen (land)bouwvoertuigenDe afgelopen maand ziet de RDW een flinke stijging in het aantal registraties van (land)bouwvoertuigen. Twee van de drie is inmiddels geregistreerd, maar voor de andere 187.000 voertuigen rest nog maar twee maanden om een registratie aan te vragen. Met name in de provincies Friesland, Flevoland en Zuid-Holland moeten eigenaren nog een flinke eindsprint inzetten.

Na 1 januari 2022 mogen trekkers, rijdende werktuigen (MMBS’en) en getrokken materieel alleen nog op de openbare weg als ze bij de RDW geregistreerd zijn. De komende twee maanden kan dat nog online bij de RDW voor 18 euro per registratie. Vanaf 1 januari 2022 is registratie nog wel mogelijk, maar alleen na een keuring op een keuringsstation. Dat kost minimaal 140 euro en bij de meeste voertuigen zelfs meer (ongeveer 350 euro per machine, incl. voorrijkosten).

Druk om registratie te regelen

De afgelopen maand kreeg de RDW gemiddeld 20.000 aanvragen per week binnen, bijna drie keer zoveel als de maanden daarvoor. “Eigenaren weten wel dat hun voertuig geregistreerd moet worden, maar hebben het moment om daarmee te beginnen steeds uitgesteld”, zegt conversiemanager Rob van Dokkumburg. “Die indruk krijgen we door gesprekken op beurzen, bij de klantenservice en met branchevertegenwoordigers. De meeste hebben ook al gecheckt hoe het werkt. Inmiddels voelen de meeste eigenaren wel de druk om de registratie snel nog te regelen. Ze weten dat dit vanaf 1 januari veel moeilijker en duurder is.”

Communicatie-offensief

Om alle eigenaren te informeren en overtuigen, hebben de RDW en de brancheverenigingen in relevante sectoren vanaf de zomervakantie een communicatieoffensief ingezet. Zo hebben 200.000 bedrijven, die volgens de bedrijfsomschrijving in het handelsregister een trekker of motorrijtuig met beperkte snelheid zouden kunnen hebben, een brief gekregen. In kranten, vakbladen en op social media stonden oproepen en advertenties. Ook brancheverenigingen hebben hun achterban nog eens extra gemobiliseerd. Als de situatie rond covid-19 het mogelijk maakt, staat de RDW in de laatste drie maanden van het jaar ook nog op enkele beurzen.

MMBS’en lopen achter

In totaal is voor 363.000 van de 550.000 trekkers, rijdende werktuigen en getrokken materieel een registratie aangevraagd. Waar het aantal trekkers, (land)bouwaanhangwagens en getrokken materieel goed op schema zit, loopt het aantal registraties voor rijdende werktuigen nog flink achter. Voor motorrijtuigen met beperkte snelheid (MMBS), zoals ze officieel heten, zijn nog maar 55.000 registraties van het verwachte totale aantal van 130.000 aangevraagd.

BMWT adviseert bij registratieplichtige machines bij twijfel wel te registeren in de conversie. De beperkte inspanning en kosten wegen op tegen de eventuele grote extra kosten die bij een fysieke keuring komen kijken na 1-1-2022. Behalve RDW leges, komen er misschien ook kosten bij voor nieuwe banden, remmen, reparatie van spiegels/verlichting etc.

Verschillen tussen provincies

Uit de cijfers blijken grote verschillen tussen de provincies. Vijf provincies doen het beter dan het landelijke gemiddelde van 66% (Gelderland, Limburg, Drenthe, Noord-Brabant en Utrecht). In Zuid-Holland, Flevoland en Fryslân heeft minder dan de helft van het gestatte aantal (land)bouwvoertuigen een registratie. “We hebben geen goede verklaring voor de provinciale verschillen”, zegt Rob van Dokkumburg. “De provinciale en regionale media in Gelderland hebben veel aandacht aan de registratie besteed, maar ik weet niet of dat de enige verklaring is voor de grote voorsprong.”

Provincie

Registraties

Aantal voertuigen

Percentage

Gelderland

68.510

69.000

100%

Limburg

25.477

30.000

84%

Drenthe

29.405

38.000

77%

Noord-Brabant

57.844

76.000

76%

Utrecht

17.570

25.000

71%

Overijssel

32.500

54.000

60%

Groningen

24.460

41.000

59%

Zeeland

16.679

31.000

53%

Noord-Holland

26.754

50.000

53%

Zuid-Holland

26.564

53.000

50%

Flevoland

11.785

24.000

49%

Fryslân

25.620

58.000

44%

Nederland

363.168

550.000

66%

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Divers scala aan voertuigen

Het gaat om verschillende voertuigen die in de bouw, infra, logistiek, groen, op de boerderij en op het land gebruikt worden. Dit zijn bijvoorbeeld trekkers, zelfrijdende oogstmachines, dumpers, graafmachines, wielladers, veegmachines, minitrekkers, verreikers en heftrucks. Registreren is nodig als ze harder dan 6 km/u kunnen rijden en op de openbare weg komen. Dat geldt ook voor land- en bosbouwaanhangwagens en rijdende (land)bouwmachines die harder dan 25 km/u kunnen rijden.

 

BMWT advies: bij twijfel of een voertuig registratieplichtig is, gebruik dan de RDW keuzehulp.

 

 

 

 

Thema's