Op woensdag 1 oktober kwamen de leden van BMWT bijeen voor een inspirerende en goed bezochte bijeenkomst. Tijdens deze bijeenkomst stond de verduurzaming centraal, met onderwerpen als schoon en emissieloos bouwen, veilig werken met elektrisch materieel en de rol van standaardisatie en samenwerking in de energietransitie. Op de foto bij dit artikel staat Hans Zwaanenburg, belangenbehartiger bij BMWT.
Uit de evaluatie kwam unaniem naar voren dat er behoefte is aan een vervolgbijeenkomst. We plannen daarom binnenkort een vervolg.
Tijdens het BuildZero Testevent werd duidelijk hoe belangrijk interoperabiliteitstesten zijn en dat ISO 15118-2 dé standaard wordt voor de sector. Ook werd aandacht besteed aan opschaling, standaardisatie en slim laden.
→ Afgesproken is dat elk type bouwmachine bij ElaadNL getest gaat worden en dat BMWT samen met ElaadNL een werkgroep opricht om de standaardisatie verder te versnellen.
Belangrijke aandachtspunten zijn:
→ BMWT houdt vast aan de ingezette koers en zal vanuit De Groene Koers actief in gesprek blijven met het ministerie van I&W en gemeenten om hen aan te sporen tot duurzame uitvraag.
Uit de enquête blijkt dat slechts 18% van de bedrijven daadwerkelijk een vraag naar ZE-materieel ervaart vanuit gemeenten, terwijl 76% regelmatig voor gemeenten werkt. Daarbij ontbreekt vaak een passende vergoeding.
→ De resultaten worden binnenkort gepubliceerd op de website van BMWT.
De richtlijn wordt samen met Bouwend Nederland en Komat geüpdatet. Nieuwe ontwikkelingen, zoals PGS 37-2 en ADR, krijgen daarin een plek.
→ Er wordt onderzocht of hiervoor een aparte werkgroep wordt opgericht.
De herziening van deze richtlijn is in volle gang. BMWT heeft hiervoor een werkgroep opgericht en roept GWW-bedrijven op om hierbij aan te sluiten.
De nieuwe regels rondom accu’s en batterijen brengen een wettelijke innameplicht met zich mee. Bedrijven organiseren dit nu individueel, maar vanuit de ledenbijeenkomst klonk breed de oproep om dit te heroverwegen en dit collectief binnen de branche te regelen.
→ BMWT organiseert hierover een aparte ledenbijeenkomst.
Het programma wordt uitgebreid met elektrische machines. Daarmee zijn niet alleen besparingen te realiseren, maar ook kansen om via slim laden piekbelasting te voorkomen. BMWT werkt hiervoor samen met ElaadNL.
De GWW-ledenbijeenkomst maakte duidelijk dat de sector volop in beweging is en dat samenwerking cruciaal blijft om stappen te zetten. Stappen richting SEB, veilig werken met elektrisch materieel, de PGS 37-2, UPV en Het Nieuwe draaien. Binnenkort volgt meer informatie over de volgende GWW-ledenbijeenkomst.