Techniek kan helpen om de veiligheid in de logistieke omgeving te vergroten. Toch is een disclaimer op zijn plaats, stelt BMWT-directeur Jan Hommes in zijn nieuwste column: je moet er nooit blind op vertrouwen. En, zegt hij meteen er achteraan: je moet zelf blijven nadenken en je verantwoordelijkheid nemen.
Om te beginnen betekent het dat je als heftruckchauffeur de veiligheidsvoorzieningen op de truck gebruikt, en dat je ze gebruikt zoals ze bedoeld zijn. Ik verbaas me er telkens over als mensen zeggen dat ze de ‘snufjes’ uitzetten waarmee hun auto is uitgerust. Zoals de dodehoekdetectie en de lane assist. “Ik vind die piepjes zó irritant.” Terwijl dat soort hulpmiddelen echt helpen om aanrijdingen te voorkomen. Zelf ben ik er maar wat blij mee.
Ik neem aan dat dat ook geldt voor bestuurders van een heftruck én hun collega’s die zich te voet verplaatsen door het magazijn. Er zijn tal van voorzieningen om de veiligheid te vergroten. Een signaleringssysteem als er iemand achter je truck loopt, de camera op de lepels die beter zicht geeft als je heel hoog iets weg moet zetten of pakken, en de blue spot die ervoor zorgt dat anderen jou en je heftruck op tijd opmerken. Je zou wel gek zijn als je niet profiteert van deze hulpmiddelen. Al doe je het alleen al voor je collega’s - en hun naasten die erop rekenen dat ze aan het eind van de shift weer veilig en gezond thuiskomen.
Er zijn zoveel veiligheidsvoorzieningen die het de bediener van een machine zoveel gemakkelijker maken om veilig te werken. Zeker in drukke magazijnen en met de komst van geautomatiseerde systemen zijn ze zeer welkom. Voor zover een bedrijf ze nog niet heeft, loont het zeker de moeite om je eens te verdiepen in wat er te koop is, of je te laten adviseren. Helemaal als het binnenkort tijd is voor nieuw intern transportmaterieel.
In de meeste gevallen zijn die opties helemaal geen grote investeringen – maar wel met een groot effect. Niet alleen voor de veiligheid, maar ook voor de productiviteit. Maar je mag er niet blind op vertrouwen. “Ik heb een blue spot, dus iedereen ziet mij toch wel.” Nee dus! Je moet blijven opletten, en je aan de verkeersregels houden die gelden in het magazijn.
Je moet ook niet doorschieten. Die blauwe lamp is voor de zichtbaarheid een heel nuttig middel. Maar als in een warehouse honderd trucks rondrijden, allemaal met een blue spot, wordt het een kermis. Zeker als ook nog de regel geldt dat ze claxonneren als ze een gang komen uitrijden, Met zoveel licht en geluid sneeuwt het veiligheidseffect van de technische hulpmiddelen onder. Gezond verstand is - naast goed advies - altijd het beste.