MENU

Werkgroep Herziening PGS 37-2 opgericht tijdens bijeenkomst Lithium en veiligheid in de praktijk

Op woensdag 17 september kwamen experts en professionals bijeen voor een inspirerende bijeenkomst rondom de kansen, uitdagingen én veiligheid van lithium houdende energiedragers, beter bekent als batterijen en accu’s. Het programma bood een breed perspectief: van de praktijk van hulpverleners tot regelgeving en concrete oplossingen voor bedrijven.

Innovatie en samenwerking bij incidenten

De eerste presentatie werd verzorgd door Robbert Heinecke, (Innovation Consultant/Project Lead bij Futurised), die liet zien hoe innovatie het werk van hulpdiensten verandert. Hij benadrukte dat samenwerking tussen bedrijven, overheid en hulpverleners essentieel is bij incidenten met onder andere accu’s. Verder benadrukte hij dat elk bedrijf een bedrijfsveiligheidsplan moet hebben waarin ook een aanpak bij calamiteiten is opgenomen.

Producentenverantwoordelijkheid en batterijenverordening

Arjen Brouwer (Senior Adviseur Uitgebreide producentenverantwoordelijkheid, Rijkswaterstaat) gaf vervolgens verdieping in de Batterijenverordening, de uitgebreide Producentenverantwoordelijkheid (UPV) en het batterijenpaspoort. Een belangrijk inzicht hierbij was de innameplicht: bedrijven moeten batterijen die zij eerder op de markt hebben gebracht bij einde levensduur terugnemen. Op dit moment ligt de verantwoordelijkheid voor de UPV en batterijenverordening bij de individuele BMWT-bedrijven die dit in eigen beheer doen. Vanuit de aanwezige bedrijven is gevraagd om dit opnieuw aan de orde te stellen en dit te heroverwegen of er geen collectief voor industriële bedrijven opgesteld kan worden.

Opslag en praktijkervaringen

Lily de Waal (beleidsadviseur duurzame mobiliteit bij BOVAG) ging in op de richtlijnen van PGS 37-2 en de praktijkervaringen van ondernemers met de opslag van accu’s. Hoewel de richtlijn PGS 37-2 nog niet wettelijk verankerd is (verwachte timing 1-1-2027) wordt bedrijven geadviseerd om nu al rekening te houden met de inhoud van PGS 37-2 en daarmee toekomstige wijzigingen in de wetgeving voor te zijn en risico’s te beheersen. Een eye-opener is de aangekondigde herziening van PGS 37-2 onder invloed van veranderende technieken en innovaties en kritiek van branches waaronder Bovag en BMWT. De planning voor definitieve herziening is 1-1-2027.

Veilig transport van batterijen

Anke Prinssen (CCO bij DENS) gaf een helder overzicht van de ADR-regelgeving. Zij liet zien aan welke voorwaarden bedrijven moeten voldoen bij het transporteren van lithium houdende energiedragers en gaf praktische handvatten om dit veilig en verantwoord te organiseren.

Afronding en oprichting werkgroep

Na een gezamenlijke lunch volgde een interactieve sessie met vragen en discussie, waarna BMWT de dag afrondde met een wrap-up.

De aangekondigde herziening PGS 37-2 geeft mogelijkheden om invloed uit te oefenen. Een herziening die nodig is omdat de ontwikkelingen en innovaties snel gaan. De nu voorliggende richtlijn is nog niet eens in de wetgeving geïmplementeerd, maar nu al achterhaald. Dat geeft mogelijkheden aan belanghebbenden waaronder branches zoals BMWT om invloed uit te oefenen op deze herziening. Om die reden is in deze bijeenkomst afgesproken om met BMWT-leden een werkgroep op te richten om input te gaan leveren op deze herziening van de PGS 37-2 die zoals de huidige planning nu laat zien uiterlijk op 1 januari 2027 moet zijn afgerond.

Wilt u graag deelnemen in deze werkgroep Herziening PGS 37-2? Of heeft u hier nog vragen over? Neem contact op met Hans Zwaanenburg (Belangenbehartiger BMWT) via mail of 06 2009 2222.

Dank aan alle sprekers en deelnemers voor hun waardevolle bijdragen en inzichten! Wordt vervolgd.